دانلود مقاله دین و تکنولوژی

دانلود مقاله دین و تکنولوژی

0 1.9k
دانلود مقاله دین و تکنولوژی

با دانلود مقاله در مورد دین و تکنولوژی در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله دین و تکنولوژی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله دین و تکنولوژی ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد دین و تکنولوژی

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:4 صفحه

قسمتی از فایل:

 در نوبت گذشته بيان كرديم كه از جهان‌بيني ديني علم سكولار متولد نمي‌شود و حال آنكه علت ظهور تكنولوژي در انديشه بشر و به دنبال آن توليد صنعت علم جديد و سكولار است، مي‌باشد. طبعاً با جهان‌بيني ديني نمي‌توان به تكنولوژي رسيد، چرا كه حداقل سخني كه مي‌توان در اين باره گفت، اين است كه دين انگيزه‌اي براي رسيدن به تكنولوژي و صنعت ايجاد نمي‌كند، هر چند ممكن است با آن در تعارض هم نباشد، چون دين در صدد تسلط بر جهان و تغيير آن نيست، در حالي كه علم جديد در انديشه جهاني است منطبق با خواسته‌هاي انسان و لذا فن‌آور است نه علم‌آور، ابزار ساز است، نه انسان‌ساز، مي‌خواهد طبيعت را عوض كند نه انسان را، معاش‌انديش است نه معادانديش... .

اكنون كمي مبسوط‌تر در اين باره سخن مي‌گوييم.
درباره تكنولوژي و نسبت آن با دين بايد در سه موضوع بحث كنيم:
1ـ نسبت تكنولوژي با «پيشرفت» و اينكه آيا تكنولوژي پيشرفت است؟
2ـ آيا دين مشوق و برانگيزاننده‌ تكنولوژي است و با جهان‌بيني ديني مي‌توان به تكنولوژي ابتداءً دست يافت؟
3ـ بر فرض كه تكنولوژي مشوق ديني نداشته باشد، آيا با دين و آموزه‌هاي ديني در تعارض است؟
قبل از پرداختن به سه موضوع مذكور، تذكر دو نكته را لازم مي‌دانم.
الف) امروزه كسي كه شك ندارد كه مسلمانان براي دفاع از كيان اسلام و كشورهاي اسلامي بايد بالاترين تجهيزات نظامي و تكنيكي را به دست آورند و در اين باره از هيچگونه تلاشي خودداري نكنند چرا كه دستور صريح دين است كه «واعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخيل، ترهبون به عدوالله و عدوكم»(1) و لذا از بحث ما درباره تكنولوژي هرگز نبايد نتيجه گرفت كه مسلمانان در فكر تجهيزات تكنيكي نباشند. چون امروزه تكنولوژي عنوان دومي پيدا كرده و آن نيرومند شدن قواي اسلام در برابري قدرت كافران و اين عنوان دوم حكم وجوب را به همراه مي‌آورد چرا كه قرآن دستور فرموده كه «اعدوا» يعني بايد بالاترين آمادگي‌ها در قواي اسلامي وجود داشته باشد. بحث ما درباره تكنولوژي بر فرض نبود اين عنوان ثانوي است. (دقت كنيد)
ب) درباره تكنولوژي برخي درصدد سود و زيان آن برآمده‌اند و براي رد يا قبول آن برخي فوائد آن و برخي مضراتش را بيان كرده‌اند. به نظر ما فقط با طرح سود و زيان نمي‌توان درباره رد يا قبول تكنولوژي و صنعت، سخن گفت بلكه بايد مباني تكنولوژي و صنعت و ارتباط آن به سه موضوع بيان شده مورد بررسي قرار گيرد.

1ـ نسبت تكنولوژي با پيشرفت چيست؟
واژه پيشرفت(2) واژه جديدي است كه از قرن هيجدهم به كار گرفته شد و علت ورود اين واژه رشد علوم تجربي و كشفيات جديد بود. «از آنجا كه علم تجربي دائماً در حال كشف مسائل جديد بود، روش‌هاي علمي چنان اعتباري كسب كردند كه در ديگر زمينه‌هاي انديشه نيز مورد تقليد قرار گرفتند و در نتيجه در تحقيقات اجتماعي و حتي بررسي مفهوم تاريخ، كوشش‌هايي بسيار در جهت يافتن تكيه‌گاهي علمي به عمل آمد و مورخين در جست‌وجوي قواعد تعيين‌كننده‌اي بودند تا بتوانند آنها را به عنوان «قانون» ارائه دهند، ديري نپاييد كه به «قانون ترقي انسان» كه نخستين پرتو خود را از علم برگرفته بود دست يافتند».(3)
بنابراين به جرأت مي‌توان گفت كه انديشه و نظريه «ترقي و پيشرفت» مولود انقلاب علمي است. اين انقلاب باعث شد تا متفكرين مدرن انسان‌ها را در زمان و تاريخ رو به جلو بدانند و معتقد شوند كه آنچه در گذشته زماني قرار داشته كهنه و عقب‌مانده است.
در نتيجه چنين فكري هر آنچه انسان جديد به وجود مي‌آورد اعم از فكر، ابزار، روش و... طبق اين نظريه همه رو به جلو و بهتر از گذشته است لذا تعليم و تربيت جديد، پزشكي جديد، وسايل زندگي جديد روش‌هاي جديد براي زندگي و... همه و همه بهتر از گذشته‌اند و در آينده نيز بهتر مي‌شوند.
از همه بالاتر انساني كه اين ابزار و تفكر جديد را آورده پيشرفته‌تر و بهتر از انسان گذشته است. بنابراين انسان غربي بهتر و جلوتر از انسان شرقي معرفي شد!


4,000 تومان